2. Helyzetelemzés, erőforrások bemutatása
2.1. Az iskola bemutatása
A Ságvári Endre Általános Iskola és AMI székhelye Tatabányán az alapfokú oktatási intézmények sorában korát tekintve – az 1959. évi alapítással – a középmezőnyben foglal helyet. Alapfeladatunk a beiskolázási körzethez tartozó tanköteles korú gyermekek általános műveltségének megalapozása. E feladat megvalósítása érdekében 8 évfolyamos általános iskola működik 16 tanulócsoporttal, 5 napközi otthonos, 2 tanulószobai csoporttal. A beiskolázási körzetben élő családok szociális, anyagi és kulturális helyzete egymástól nagymértékben eltér, ezért nevelő és oktató munkánk is ehhez a helyzethez igazodik. A pedagógusok próbálják segíteni a nehéz körülmények között élő, hátránnyal induló tanulók felzárkózását, ugyanakkor kiemelt fontosságú feladatnak tekintik a tehetséges, jó képességű gyermekek fejlesztését. Programunk, alapelvünk ennek értelmében magában foglalja a hátránykompenzálást, a differenciált képességfejlesztést, a tehetséggondozást is.
A társadalom, a pedagógusok és a szülők célja azonos: gyermekeinkből művelt, jól képzett, az életben boldogulni tudó embereket szeretnénk nevelni.
Pedagógia programunkban kiemelt szerepet kapott az informatika-oktatás, a nyelvoktatás, a testmozgás megszerettetése és a környezetvédelemre való nevelés. Első osztálytól bontott csoportban ismerkednek a számítógéppel a gyermekek. Harmadik osztálytól tanulnak angol nyelvet, majd a negyedik évfolyamon képességek szerinti bontásban folytatódik a nyelvtanulás. Környezetvédelemmel pedig szakköri keretek között foglalkoznak harmadik osztálytól. Emellett évente megrendezzük a Városi Környezetvédelmi Vetélkedőt 3-4. és 5-6. osztályosok számára. Az FC Tatabánya labdarúgói hetente két alkalommal edzést tartanak gyermekeinknek, s közösen szervezzük meg minden tavasszal a Ságvári-FC Tatabánya Kupát, melynek a TSC pálya ad otthont. Évek óta szervezésünkben zajlik a Városi Tűzharc Bajnokság 3-4. osztályosok számára.
Az épület és osztálytermeink folyamatos felújítására törekszünk. Rendelkezünk két számítástechnika tanteremmel, egy tornateremmel és egy tornaszobával. Az udvaron kézilabdapálya, játszótér szolgálja a gyermekek mozgásigényének kielégítését. Helyzeti előnyünk, hogy tőszomszédságunkban van uszoda, labdarúgó- kézilabda-pálya, atlétikai pályák, futófolyosó, a Városi Sportcsarnok, amelyeket mi is használhatunk.
Az iskola munkáját segíti a Tatabányai Ságvári Iskoláért Alapítvány.
Telephelyünk a József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény:
Iskolánk Tatabánya város legrégibb iskoláinak egyike. 1942-ben épült, az akkori bányászkolónián élő gyermekek nevelését, oktatását szolgálta.
Azóta a város gazdasági, társadalmi fejlődéséhez igazodóan környezetünk jelentősen megváltozott. A bányászkolónia egészségtelen, korszerűtlen lakásai helyébe az 1970-es években új lakótelep épült. Ez a városrész az emeletes házak tömbös kialakításával szinte körülöleli a régi városközpontot. A városközpont-jelleget mára leginkább a szabadidő eltöltését szolgáló, nagy hagyományokra visszatekintő intézmények /Népház, Május 1 park, sportpálya, sportcsarnok, sportuszoda – strand / őrzik, valamint a mellettük kiépült oktatási intézmények. A körzetben három óvoda, két általános iskola és három középiskola működik.
Az itt élők társadalmi, szociális összetétele is jelentősen megváltozott. Az egykori egykeresős bányászcsaládokat mára sokkal heterogénebb összetételű családok váltották fel. Foglalkozásuk szerint döntően fizikai dolgozók, szakmunkások, illetve a középosztályhoz tartozó szellemi foglalkozású, jellemzően kétkeresős családok. Közülük egyre többen magánvállalkozás keretei között igyekeznek a család megélhetését biztosítani. A rendszerváltozást követően megnövekedett munkanélküliek száma mára csökkenő tendenciát mutat, de ma is számottevő a más településre eljárók száma.
Alapfeladatunk a beiskolázási körzethez tartozó tanköteles korú gyermekek általános műveltségének megalapozása. E feladat megvalósítása érdekében 8 évfolyamos általános iskola működik, 14 tanulócsoporttal, 5 napközi otthonos, 1 tanulószobai csoporttal.
A művészeti oktatás a telephelyeken működik:
1. telephely –József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
1 képzőművészeti csoport ( alapfok 1-4)
2. telephely – Kodály Zoltán Általános Iskola
4 képzőművészeti csoport ( alapfok 1-6)
1 dráma és színjátszó csoport ( alapfok 1-2)
Pedagógia programunkban kiemelt szerepet kapott az informatika-oktatás, a nyelvoktatás, a testmozgás megszerettetése. Első osztálytól bontott csoportban ismerkednek a számítógéppel a gyermekek, harmadik osztálytól képességek szerinti bontásban tanulnak angol nyelvet illetve a német nyelvet. A telephelyünkön a 2010/2011 tanévtől emelt óraszámban folyik a testnevelés oktatás első osztálytól kezdve: alsó tagozaton egy órával, felső tagozaton két órával lesz több.
Emellett évente megrendezzük a városi kémia versenyt, a József-kupát – Városi labdarúgó bajnokság, „Jó Szerencsét” helytörténeti vetélkedőt városi szinten és a József Attila Napokat.
Telephelyünk munkáját segíti az iskolában működő Harmónia Alapítvány.
A 2009/2010-es tanévtől a telephelyi iskola elnyerte az Ökoiskola címet 3 évre.
Ökoiskola alapjai, kritériumok:
A tatabányai József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Tatabánya Megyei Jogú Város óvárosi városrészén található a Gál István lakótelep közvetlen szomszédságában. Intézményünkhöz közvetlenül csatlakozik az úgynevezett „Kiserdő”, amely kiváló lehetőséget adott a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának napi alkalmazására nagy városi keretek között is. Az iskolánkban működő Harmónia Alapítvány kezdeményezésére indult a kiemelt környezeti nevelési tevékenység és a civil szervezetekkel való együttműködés.
Tanösvényt hoztunk létre és elkészítettük a növényeket és állatokat bemutató táblácskákat.
2.2. Humán erőforrás
53 pedagógus dolgozik intézményünkben, ebből 2 fő részmunkaidős.
Egyéb munkakörben 17 fő és ebből 5 fő részmunkaidős.
A pedagógus álláshelyeket többnyire főállású pedagógusok töltik be. Szakos ellátottságunk 100%-os, a pedagógusok szak szerinti megoszlása lehetővé teszi az órák szakszerű kiosztását.
A pedagógusok fluktuációja nem számottevő.
A pedagógusok között pályakezdő, és középkorú kollégák egyaránt vannak. A tantestületünkben a középkorosztály erős, mondhatni tapasztalt kollégák végzik a munkát.
Közösségünk még formálható csapat, elkötelezett hivatástudatú pedagógusokból áll. A fiatalabb és a tapasztalt kollégák kollektívája a hagyományőrzés és az új pedagógiai kihívások egymásba csiszolásán munkálkodik.
Valamennyi kollégára jellemző, hogy minden olyan programban és munkában részt kíván venni, amely a gyerekek és az iskola érdekeit, fejlődését szolgálja.
Sok pedagógus végez magas szintű, sőt kiemelkedő oktató-nevelő munkát iskolánkban. Az ő elismerésük és elismertetésük közös feladatunk.
Szerencsés lenne, ha intézményünkben egy főállású pszichológus is helyet kapna, akár fél állásban is.
2.3. Az iskola állaga, technikai felszereltsége, gazdálkodása
Az intézmény épületeinek karbantartásában, felújításában, állagmegóvásában az iskola gondnoka mellett jelentős szerepet vállalnak a szülők, és a pedagógusok.
A telephelyen működő tornacsarnok beázik, tervezem a tető szerkezetének mielőbbi helyreállítását.
Intézményünk technikai fejlesztése a kötelező eszközfejlesztésnek megfelelően gyarapodott pályázatok igénybevételével, és alapítványi támogatással.
Osztálytermeinkben lehetőségeinkhez mérten folyamatosan cseréltük a padokat, székeket, ezt a továbbiakban is szeretnénk folytatni.
Gazdálkodási tevékenységünk
Az iskola önállóan működő költségvetési szerv, melynek pénzügyi – gazdasági feladatait az önállóan működő önállóan gazdálkodó Dózsa György Általános Iskolában lévő gazdasági egység látja el. A besorolás nem érinti az intézmény szakmai önállóságát, amely minden előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.
Tudjuk, hogy a nehéz helyzetben lévő fenntartóra igen jelentős terhet rónak a bérek és azok járulékai. A dologi pénzkeretek évek óta igen szűkösek, és a nehéz körülményekből adódó mindennapi gondok tűzoltásszerű elhárítását teszik csak lehetővé. Természetes, hogy a mindenkori adottságok figyelembevételével biztosítható legjobb körülmények elérése a cél, szem előtt tartva, a működés költségeinek racionalizálását.
A pénzkeret szűkösségét bérbeadással, szponzorokkal és pályázati összegek megcélzásával javítjuk. Az elmúlt évek hangsúlyt fektettünk erre a területre, és jövőben további lépésekre is szükség lesz.
A taneszközök beszerzésére, az informatikai eszközök bővítésére pályázaton nyertünk. Külön figyelmet fordítottunk a fejlesztésre, felzárkóztatásra, a hátrányos helyzet csökkentésére. A pályázatok írásába a tantestület tagjai is aktívan bekapcsolódtak.
A Ságvári Endre Általános Iskola és AMI-t támogató, Ságvári Alapítvány és Harmónia Alapítvány segíti munkánkat. A közös szervezéssel megrendezett Ságvári bál bevételein kívül, az adók 1%-ból, és nagyvonalú támogatók adományaiból hatékonyan tudjuk kiegészíteni szűkös költségvetésünket. Lakóterületünk képviselői magukénak érzik az iskolát. Igyekeznek erkölcsi és anyagi támogatásukról biztosítani bennünket. A folyamatos tájékoztatás, a programjainkra történő meghívás a jövőben is, az eddigi hagyományoknak megfelelően, szerepel terveim között.
Az alkalmazottak megbecsülését kedvezően befolyásolja a közalkalmazotti juttatások rendszere, üdülési csekkek, ajándékutalványok.
A minőségi munkáért járó csekély állami juttatás is enyhíti a gondokat.
A nem pedagógus közalkalmazottak és alkalmazottak bére igen alacsony.
Örömteli volt, hogy az elmúlt években lehetőség nyílt jutalom fizetésére. Tudjuk jól, hogy a jó szó, a dicséret mindenki számára fontos, de az elismerést érdemlő munka, a kiváló eredmények anyagi díjazása legalább ennyire fontos, ezért javaslom jutalmazási pénzkeret elkülönítését az intézményi költségvetés megalkotásakor.
3. Vezetői hitvallás
"Az iskola dolga,
Hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
Hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
Hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére
És az alkotás izgalmára,
Hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
És, hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni."
(Szent-Györgyi Albert)
A vezetés olyan tevékenység, amely az erőforrások hatékony és eredményes felhasználására irányul bizonyos célok elérése érdekében.
A vezető munkája
A felhasználandó erőforrások közül kulcsfontosságúak az emberi (fizikai dolgozók, irodai alkalmazottak, pedagógusok, vezetők), a fizikai (épületek, bútorzat, anyagok-és eszközök), a pénzügyi (költségvetés, bevételek), illetve az információs erőforrások.
A vezetői munka igen energiaigényes, állandó feszültség forrása, és a kihívások egész sorát rejti magában. A vezetési funkciók a vezetői munka elválaszthatatlan részét alkotják, úgy, mint: tervezés és döntéshozás, szervezés, közvetlen irányítás és ellenőrzés. E funkciók közötti kapcsolatokat az alábbi ábra mutatja be.
Alapvető vezetési funkciók
3.1. Vezetői elveim:
· Az emberek a demokratikus keretek között megfogalmazott értelmes és közösen megfogalmazott célokért képesek és akarnak tevékenykedni
· Fontosnak tartom személyiség, a szervezet és a szituáció egyensúlyteremtő viszonyát
· Kiemelem az erőforrások hatékony felhasználásának megteremtésének szükségességét: a pedagógiai klíma jobbításával, a szervezeti kultúra fejlesztésével; motiválással, az ésszerűsítési folyamatok kezelésével, a hatékonyság mérésével, értékelésével
· Támogatom a kreatív ötleteket, a tanári tehetségből fakadó kezdeményezések kibontakozását minden erőmmel segítem
· A közösen létrehozott értékekre, eredményekre kívánok építeni, minden eddigi pozitív folyamat megerősítésével
· A humánum alapjain állva, vallom a határozott, következetes ellenőrzés, értékelés elvét
3.2. Vezetői céljaim:
· Olyan iskolai működés kialakítása, fejlesztése, amelyben tanulóink eljutnak saját személyiségjegyeik széleskörű fejlesztése során a képességeiknek, életkoruknak megfelelő optimális helyzetbe
· Olyan gondoskodó-otthonos iskolai környezet kialakítása, fejlesztése, amelyben a Pedagógiai Programban és a Vezetői Programban leírt célok-feladatok megvalósulhatnak. A nevelő-oktató munka eszközrendszereinek, személyi feltételeinek, az elmélyült pedagógiai munka zavartalanságának a biztosítása
· Olyan iskolai szerkezet kialakítása és fejlesztése, amelyekben valamennyi tanuló és dolgozó megtalálja a helyét, lehetőségeit a fejlődésre
· Olyan vezetőtársak kiválasztása, akik, élvezik a közösség bizalmát, kreatívak, jó a kapcsolatteremtő képességük
· Olyan iskolai környezet, ahol a tanulók és dolgozók biztonsága és egészséges munkafeltételei megvannak
· Olyan iskolai környezet, ahol a kölcsönös tisztelet, megbecsülés és fegyelem követendő érték
· Olyan iskolai környezet kialakítása és fejlesztése, ahol a hagyományok őrzése és tisztelete, a demokratizmus igénnyé válik
· Olyan iskolai környezet, ahol az egyetemes érékeket vallva lehetünk büszke magyarok
· Takarékos, gondoskodó gazdálkodás folytatása
3.3. Vezetői módszereim:
· Az intézményvezetői szerep és feladatkör az elmúlt években jelentősen átalakult. Elvárás a professzionálisabb vezetés, a menedzseri, kezdeményező, forrásbővítő szerep. Azt vallom, hogy a legfontosabb vezetői törekvés a célokban való megegyezés. Kiemelten kívánom menedzselni, a gazdasági, információs-kommunikációs feladatokat
· Az előkészítés (tájékoztatás, tervezés, irányítás), végrehajtás (döntés, motiválás, összehangolás), ellenőrzés (áttekintés, értékelés, önértékelés, minősítés) rendszerében kiemelt helyet szánok a finomhangolásnak, zavarszűrésnek, a konfliktuskezelésnek.
· A teljesítmények mérésekor a kitűzött cél és az elvárt eredmény megvalósulását vizsgálom a különböző fázisokban
|