BEVEZETŐ
Az országgyűlés 2003. június 23-án fogadta el a 2003. évi LXI. törvényt a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról.
Ez a törvénymódosítás jó néhány pontban érinti az oktatás tartalmi szabályozásának kérdéseit is. A megelőző szabályozáshoz képest módosult a Nemzeti alaptanterv és a kerettanterv funkciója, változott a pedagógiai program tartalma, szerkezete.
A közoktatás irányítói szerint a törvényi szabályozásban végrehajtott változtatások legfőbb céljai a következőkben foglalhatóak össze:
1. A társadalmi esélyegyenlőség elősegítése; az esélykülönbségek csökkentése.
2. A tanulók túlterhelésének csökkentése.
3. A tanulók az iskolai munkájuk során olyan korszerű, az életben is használható tudást és képességeket szerezzenek, melyeket az iskolából kikerülve egész életük során képesek lesznek hasznosítani.
Az új törvényi szabályozás szerint az iskoláknak 2004. június 30-ig felül kell vizsgálniuk és módosítaniuk kell pedagógiai programjukat, illetve ennek részeként helyi tantervüket.
A módosított pedagógiai programot és helyi tantervet a 2004-2005. tanévtől kell bevezetni az első évfolyamon felmenő rendszerben.
A helyi tantervvel kapcsolatban fontos változás, hogy az új helyi tanterveknek újra a Nemzeti alaptantervre kell épülniük, és nem a kerettantervre.
A tervezés, a feladat meghatározása és megoldása azonban többletfeladatot jelent. Át kell olvasni a megújult NAT-ot a megváltozott kerettanterveket és össze kell hangolni a kerettantervekben leírtakat, a kerettantervi előírásokkal, az iskola szokásaival, hagyományaival, és egy átfogó, globális tervet kell elkészíteni amely kiterjed az iskola valamennyi tanulójára, pedagógusára, dolgozójára, de hatással kell hogy legyen a szülői házra és a tágabb környezetre is.
<< tovább>> |